|
Mexicaans beeld door Ruben Ponte Cortes |
|
Kip door Saskia Meijer |
|
1000º |
Wat is rakustoken toch een
interessant proces. Je kunt zo goed volgen wat een glazuur doet in de oven. Het
is natuurlijk nog beter als ook de werkstukken die uit de oven komen aan de
verwachtingen voldoen. Het uit de oven
tillen van het werk blijft spannend. Het is natuurlijk ook niet niks. Een
beeldje dat een temperatuur heeft van 1000º even optillen. Zorgen voor goede
beschermende kleding, niet zenuwachtig worden en niet in paniek raken, dat is
het devies. Maar het blijft spannend, maar dan blijkt dat het leuk spannend is.
Ook als je het voor de eerste keer doet. En dan poetsen om het uiteindelijke resultaat
te zien. Het kan gebeuren dat er een scheurtje ontstaat in een werk. Dat hoort
er allemaal bij. Meestal is dan de spanning op de scherf te groot om de enorme
temperatuur schok te overleven. Het is bijna altijd terug te voeren naar het
moment van opbouwen van het werkstuk. Jammer dat je pas achteraf ziet waar het
fout ging. Je moet dit ervaren als een leer moment en het werken met klei is
toch ook een kwestie van ervaring opbouwen. Vaak doen, dan komt het goed.
|
In open vuur |
Zo zijn we ook nog bezig met het
archeologisch experiment: kogelpotten van lokale kleisoorten gestookt in open
vuur of veldoven. De veldoven hebben we nu onder de knie. Het open vuur blijft
een uitdaging. We zijn er nog niet achter of de haarscheurtjes die we in de
rand krijgen komt van het vormen van de pot of de manier van stoken. In ons dichtbevolkte
land blijft ook het vinden van een stookplaats waar een voldoende groot vuur
gestookt kan worden een probleem. We blijven volhouden. Er zijn nu geen potten meer
in voorraad voor een stook, dus eerst weer klei prepareren en potten opbouwen.
Wordt vervolgd…