vrijdag 17 oktober 2014

Bangladesh



Bengaalse pot

Het gaat door. De studiereis naar Bangladesh is geboekt! We zijn welkom in Afroza's Place, het gastenverblijf van  de stichting Niketan.  Nu denken mensen misschien: Moeten de Bengalen niet van ons leren? Nee, het is precies andersom. De pottenbakkers daar zijn met de tijd meegegaan, maar hebben de oude technieken in ere gehouden. Nu ik veel met experimentele archeologie bezig ben lijkt het belangrijk om eens te zien en ervaren hoe het is als je geen pyrometer en kegels hebt om een oven te stoken. Waarom heb je die ook nodig als je stoker aan de vlammen kan zien of de oven goed is. Ik ben heel benieuwd.  Er wordt nog traditioneel met hout gestookt zoals vroeger hier.  Hoe de opbouw van de potten precies in zijn werk gaat, ga ik ook ervaren. Alle potten zijn rond aan de onderkant, een interessant fenomeen waarvan ik heel benieuwd ben waarom dit altijd zo gebleven is. Hier hebben de kogelpotten in de loop van de tijd een ontwikkeling doorgemaakt van knijpvoetjes naar pootjes. Misschien kom ik er achter, misschien is het gewoon traditie. Een kogelpot was een goed functionerende vorm. Ook in onze streken heeft hij lange tijd dienst gedaan in zijn ronde vorm. Waarom zou je deze vorm dan veranderen?  Er blijven vragen genoeg over om onderzoek naar te doen.