zondag 26 april 2015

Een nieuwe lente....

Een nieuwe lente, een nieuw geluid en nieuwe energie om lekker met klei bezig te zijn. De eerste oogst is weer binnen en ligt te drogen
Ik heb geprobeerd of ik deze kleibonken, die we 18 april meegenomen hebben uit Vlaardingen ongeprepareerd kan verwerken. Helaas, er zitten te veel harde kleideeltjes in om er een mooie gladde massa van te maken. Als de klei droog is kan ik het uit elkaar laten vallen in water en dan kan het gezeefd worden, zodat ik een homogene massa krijg. Dit moet lukken voor mijn pot van Vlaardinger cultuur. 10 juli gaan we weer een experimentele Vlaardingertijd oven bouwen met Helinium. Een nieuwe pot van klei uit de diepte van Vlaardingen is natuurlijk wel een goed idee voor het onderzoek

Deze week ben ik nog bezig met glazuren voor de houtoven in Mussel. De glazuren zijn ontworpen. Ze moeten nu nog afgewogen en aangebracht worden. Ik heb er hoge verwachtingen van.
In het atelier gaat verder alles zoals het moet, cursisten leren draaien, kinderen maken voor het eerst kennis met het ambacht, de cursus glazuursamenstellen loopt op een eind en natuurlijk niet te vergeten de rakustook komt eraan. Al met al wordt er weer hard gewerkt.