donderdag 25 juni 2015

De laatste lootjes





Het is bijna vakantie. De inschrijving voor de glazuurcursus is geopend. Alle theepotten zijn klaar en naar tevredenheid afgeleverd. Ik besteed altijd veel aandacht aan het schenken. Wat heerlijk het dan ook gelukt is, tuiten maken die niet knoeien.
De bestelde engelen kunnen nog even wachten. Kerst is nog ver, hoewel je moet er altijd op tijd aan beginnen. November en december zijn toch al drukke maanden.
De "oude" kogelpotten staan klaar voor de veldoven. We gaan deze stoken in het weekend van 11 juli. Eigenlijk moet je stoken als het weerbericht goed is, maar ja drukke banen waar je niet zomaar kan wegblijven als het zo uit komt vragen om een planning.
Ik vraag me wel eens af hoe ze dat in de steentijd deden, hier in deze contreien zonder weer bericht. Misschien mislukte een oven wel eens omdat het weer omsloeg? Of bouwden ze dan een afdakje? Geen idee, maar het zou wel verstandig geweest zijn. Een oven vol potten maken is erg veel werk en dat doe je niet zomaar een keer over.
Volgende week is er werkweek in Dalfsen. Eens kijken of ik daar weer klei kan verzamelen voor mijn project.