woensdag 19 juli 2017

Vakantie



Het  is weer lekker warm vandaag. 36º in het atelier en dat zonder de oven te stoken.  Er valt ook niet heel veel te stoken. Er is wel weer veel klei te wassen, maar dat is niet zo'n warm klusje. Wat gebeurt er verder in het atelier? Eigenlijk niet heel veel. We genieten van weinig werken kijkend naar onze logé die jaloersmakend lui kan zijn.
Jaloersmakend lui
Er is een oud voorwerp gemaakt van baksteen klei waar we de functie niet van weten. Het idee is om het met replica's de functie te achterhalen. Ze zijn gemaakt zoals je bakstenen fabriceert, waarschijnlijk geperst. Ik ben nu op zoek naar klei waar steenfabrieken mee werkten. Het liefst waar de oude kloostermoppen van  gemaakt werden. Waar vind je dat? Ik heb nu wat adresjes langs de Hollandse IJssel, maar die rivier is natuurlijk wel heel veel veranderd. Ik ga het toch proberen. 
In augustus ben ik bij een workshop in de steenfabriek van Losser bij Saskia van Beek. Daar probeer ik het procedé van klei prepareren te achterhalen.  Het is wezenlijk anders dan klei om mee te draaien. Zo komen we weer een stapje verder.