woensdag 26 augustus 2015

Jype potten



nu nog een beetje schapenvet

Na de vakantie en terug in het atelier vol ideeën en met een aantal klei monsters. We hebben genoten. Denemarken is een land wat het bereizen waard  is, zeker als je van geschiedenis en archeologie houdt.  Het Frilandsmuseet Hjerl Hede  is een openluchtmuseum. Het lijkt een beetje op dat van Arnhem, maar veel ruimer van opzet en in de schoolvakanties wordt er gewerkt in de diverse werkplaatsen.  Helaas is de pottenbakker met pensioen gegaan. Een personeelslid van het museum heeft beloofd mij fotokopieën te sturen over het maken van zwarte potten. We zullen het toch een keer voor elkaar krijgen om  gereduceerde potten te maken in Vlaardingen. De aanhouder wint. zullen we maar denken.
uit de oude doos
Een bezoekje aan de jypepotter in Timskirke was zeer de moeite waard. Aan de wand hangen oude foto's  van vrouwen die de potten vroeger maakten. Zijn replica's zijn mooi. Heel bijzonder is een soort kandelaartje: een beetje mos, een beetje schapenvet en je hebt een lampje. Het zal wel werken anders waren de mensen er vroeger wel mee gestopt. Ik denk alleen dat het weinig licht geeft en een roet walm en waar vind ik schapenvet? De techniek van Ole Flemming Nielsen is dezelfde als in de negentiende eeuw. De techniek snappen we nu nog een toepassing vinden voor de
replica's
veldoven.
Ik kreeg ook  twee opgegraven scherven van een echt oude jydepot. Te bedenken dat vrouwen daar ooit aan gewerkt hebben!! Ik ga er zeker wat mee doen als eerbetoon.