vrijdag 16 september 2016

September



Welke klei is de beste?

De expositie van afgelopen weekend in de inspirerende omgeving van de kerk aan de Veenweg in Nootdorp is druk bezocht. De bezoekers konden op het kerkplein en in de kerkzaal genieten van mooie kunst.   
Een expositie brengt veel werk met zich mee, maar het stimuleert me ook om weer vol goede moed nieuwe vormen  te maken. Soms valt een stook wat tegen. Het devies is dan, even ademhalen er van leren. Het zorgt er voor dat de volgende keer dat de oven opengaat de werkstukken aan de verwachtingen voldoet.
Het steentijdhuis tijdens de bouw

De lessen handvormen en draaien zijn weer begonnen en op 8 oktober start de nieuwe cursus glazuur samenstellen. Het geeft veel voldoening om mensen meer achtergronden te leren. Kant en klaar glazuren zijn natuurlijk prima, maar het is zo leuk zelf de baas te zijn over je glazuren. Daarom vind ik het ook zo prettig om de glazuur stukjes voor Klei magazine te verzorgen. Hoe meer kennis, hoe meer grip op de materie.


Ik ben als vrijwilliger betrokken bij de bouw van een steentijdhuis. Kijk even op mijn facebook pagina voor foto's. Als de boerderij kant en klaar is, gaan we er workshops geven. Wat is mooier dan werken met lokale klei. Ik ben nu aan het uitzoeken welke lokale klei het meest geschikt is om zonder te veel teleurstelling in een buiten oven te stoken. We gaan op termijn zeker veldovens stoken.